Diabetici en reumapatiënten

Voor diabetici is een jaarlijkse screening zeker geen overbodige luxe!

Mensen met diabetes hebben vaak te kampen enerzijds met een verminderd of zelfs afwezig gevoel in de voeten en anderzijds een verminderde doorbloeding van de voet. Beiden zijn echter van cruciaal belang om voetwonden of klachten te voorkomen.
Door het verminderd gevoel en het dus niet aanvoelen van pijn aan de voeten kunnen gemakkelijk voetwonden ontstaan. Zelfs op een banale manier. Een eenvoudige stoot, te kleine of slechte schoenen, een steentje in de schoen of zelfs te warm water in het bad/douche worden gevoelsmatig niet gedetecteerd waardoor voetwonden kunnen ontstaan.
De verminderde doorbloeding van voeten en onderste ledematen zorgt er dan weer voor dat de huidkwaliteit van de voet aangetast wordt. De huid wordt poreuzer en brozer waardoor sneller voetwonden ontstaan. Deze wonden genezen dan weer trager en moeilijker door een te slechte doorbloeding van voeten en onderste ledematen. Een aangepast schoeisel is dan ook van groot belang.
Maar diabetes leidt ook nog tot andere veelvoorkomende voetproblemen zoals eelt, misvormingen van tenen, verdikking van nagels, schimmelinfecties van nagels, eksterogen...
Om zoveel mogelijk van al deze voetklachten te voorkomen is een jaarlijkse screening van risicovoeten geen overbodige luxe.
Neem daarvoor gerust en in alle vertrouwen met mij contact op!

Voor reumapatiënten is aangepast schoeisel aangewezen!

Reuma is een chronische aandoening waarbij ontstekingsprocessen in de gewrichten ervoor zorgen dat na verloop van tijd deze gewrichten beschadigd of zelfs misvormd worden. Bij reumapatiënten  kan dit dus ook zorgen voor een verkeerde stand van de voeten of tenen.
Door  de verkeerde stand van de tenen (o.a. hamertenen) ontstaan er pijnlijke eksterogen, eeltplekken en drukpijnen tussen de tenen.
Ook voor al deze aandoeningen kan u altijd bij mij voor een screening terecht. In de meeste gevallen kan een aangepast schoeisel hier  al heel wat ongemakken voorkomen.

Podologie Charlotte Plouvier. Copyright © 2024