Hielspoor

Wat zijn de symptomen van hielspoor (peesplaatontsteking / fasciitis plantaris)?

Allereerst is dat natuurlijk de pijn onder de hiel. Veel mensen hebben met name 's ochtends bij het opstaan extra veel pijn, maar verder kun je de hele dag door last hebben, vooral bij lang staan en lopen. Wel merken mensen soms dat na een tijdje met activiteit de pijn juist weer iets minder wordt. Zeker als je beroepshalve veel staat kan hielspoor een serieus probleem zijn. Mensen kunnen soms hun beroep niet eens meer uitoefenen door de continue hielpijn. Andere symptomen zijn:

Pijn onder de hiel. Vooral 's ochtends of na langere tijd stil zitten is hielpijn een van de meest genoemde symptomen. Dit kan vaak beter worden door wat te gaan lopen en op te warmen. De zenuwen en bloedvaten raken in een rust-toestand bij stilstand, en raken dan direct gestressed als er weer op gestaan wordt. Na een stukje lopen wennen de zenuwen weer en wordt de hielpijn weer wat minder. Bij zware vormen van hielspoor kan echter ook dit niet te lang worden volgehouden.

Pijn onder de voet na stilzitten.

Pijn bij lopen, vooral bij net opstarten. Na een beetje opwarmen neemt de voetpijn vaak wel iets af.

Problemen om lang stil te staan. Vooral bij mensen die een staand beroep uitoefenen is dit lastig te vermijden, en kan dit zeer pijnlijke voeten veroorzaken. Niet voor niets is een van de engelstalige vertalingen van hielspoor "Policeman's heel"...

Stijf of gespannen aanvoelen van de peesplaat onder de voet. De peesplaat voelt soms duidelijk strak en gespannen aan, ook weer een stress reactie.

Hielpijn bij autorijden is ook een typisch hielspoor symptoom, door de onnatuurlijke houding van de voet (cruise control helpt!).

Vaak is de hielpijn niet heel strak te lokaliseren, de hele onderkant van de hiel voelt dan wat beurs. Ook kan de pijn de ene dag minder of meer zijn dan de andere of uitstralen over de hele hiel.

Hielspoor op röntgen-foto's

Hielspoor is op rontgenfoto's soms (maar lang niet altijd) te herkennen aan een soort puntje onder de hiel. Dit kan duiden op vorming van stukje kalkweefsel in de peesplaat. Het puntje zit op de plek waar de peesplaat aan de hiel gehecht zit. Lang niet iedere patiënt heeft echter zo'n puntje, en daarnaast blijken veel mensen wel zo'n puntje te hebben, nergens last van te hebben. Het zegt niet alles dus.

Risicogroepen

Bepaalde groepen lopen ook meer risico dan andere, ook al kan in principe iedereen last krijgen. Dat zijn de volgende:

Iets oudere mensen:De meeste mensen die last van hielspoor hebben zijn tussen de 40 en 60 jaar oud. Veroudering lijkt dus een rol te spelen.

Vrouwen: Ook blijken vrouwen er relatief veel vaker last van te hebben dan mannen. Dit geldt wel vaker voor voetklachten trouwens, ook een veel voorkomende blessure als hallux valgus komt veel vaker bij vrouwen.

Sporters: Deze groep belast de voet nu eenmaal zwaarder dan andere mensen, met meer risico op blessures.

Staand beroep: Mensen met een staand beroep zoals verpleegsters, winkeliers, politiemensen en dergelijke lopen ook een hoger risico.

Kinderen: in deze gevallen blijkt trouwens meestal dat ze last hebben van Morbus-Server, iets wat gelukkig meestal vanzelf overgaat.

Afsluitend: probeer zo vroeg mogelijk op deze symptomen te letten en er naar te handelen. Hoe langer je met hielspoor blijft rondlopen hoe moeilijker het zal worden om er weer vanaf te komen!

Bron: https://hielspoorinfo.nl/achtergrond/hielspoor-symptomen

Podologie Charlotte Plouvier. Copyright © 2024